Ylioppilastutkinto on uudistumassa Suomessa: musiikille, liikunnalle ja kuvataiteelle suunnitellaan omia kokeita. Kyseessä on edistysaskel, jota taidekasvatusjärjestöt ovat edistäneet vuosien ajan. Uudistusta valmisteltiin aktiivisesti jo edellisellä hallituskaudella ja sen perustaksi on tehty tutkimusta. Taide- ja taitoaineiden asema vahvistuu uudistuksen myötä.
Taide- ja taitoaineiden ylioppilaskoe aiotaan koostaa kahdesta osasta, näytöstä ja varsinaisesta kokeesta. Ensin suoritettaisiin näyttö, jossa lukiolainen voisi osoittaa oman osaamisensa.
Uudistus on noussut nyt julkiseen keskusteluun ja siksi nostamme esiin myös viimeaikaista tutkimusta, jota on tehty taide- ja taitoaineiden arvioinnin tueksi. Tutkimus tukee uudistuksen suunnittelua ja opettajien työtä. Taito- ja taideaineiden arvioinnissa korostuu erityisesti kannustavuus. Kuten kuvataidekasvatuksen professori Mirja Hiltunen on kuvaillut, kuvataidetta määrittävät avoimuus ja vapaus. Oppiaine antaa tilaa kunkin omalle persoonalle, omalle ilmaisulle sekä yhteiselle tiedonmuodostukselle. Kuvataideopettajat saavat tähän työhön ja arviointiin valmiuksia koulutuksessaan.
Aalto-yliopisto ja Lapin yliopisto ovat tehneet yhteistyötä kuvallisten tuotosten ja prosessien arviointikäytänteiden kehittämiseen. Lähtökohtana on ollut arvioinnin erityispiirteiden ja hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja kirkastaminen. Kuvataiteen lukiodiplomiin liittyvää arviointiosaamista on kehitetty. Työ on edistänyt kuvataiteen diplomin käyttöä osana lukion päättöarviointia ja ylioppilaskoetta. Tätä tutkimustietoa ja arviointiosaamisen kehittämistä kuvataidekasvatusalan opettajankoulutuksessa ja täydennyskoulutuksessa kuvataan avoimissa julkaisuissa, jotka löytyvät verkosta.
Päätös ylioppilastutkinnon muutoksesta tehdään syksyllä. Kannatamme uudistusta! Taito- ja taideaineiden aseman vahvistuminen tukee myös taide- ja muotoilualojen yliopistokoulutusta.
Julkaisut:
Arvioinnin äärellä Lukion kuvataiteen arviointia ja lukiodiplomia kehittämässä
Taiteen ja taidon taitajiksi: Perusopetuksen arviointiosaamista kehittämässä
Kirjoittanut: Maria Huhmarniemi ja Mirja Hiltunen