Mitä teen opetuksen kehittämiseksi?

Syksyllä 2022 aloitin Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan opetuksen kehittämisestä vastaavana varadekaanina. Taustalla oli pitkä pestini kuvataidekasvatuksen tieteenalan yliopistonlehtorina ja eteneminen apulaisprofessoriksi yliopiston urapolulla elokuussa 2022.

Opetuksen kehittäminen käynnistyi nopeasti tiedekunnan opetussuunnitelmauudistuksen johtamisella yhdessä tiedekunnan dekaanin Satu Miettisen kanssa. Tutkintorakenteet uudistetaan Lapin yliopistossa kaikissa tiedekunnissa samanaikaisesti.

Vuoden 2023 aikana teimme taiteiden tiedekunnassa mittavan rakenteellisen uudistuksen, jossa koulutusohjelmat ryhmiteltiin, tiedekunnan yhteistä opetusta kehitettiin ja lisättiin, taide- ja muotoiluproduktioiden osuutta tutkinnoissa vahvistettiin ja sivuaineopintojen tarjontaa uudistettiin. Syksyllä 2024 ensimmäisen vuoden kandidaatti- ja maisteriopintoihin aloittaneet opiskelijat seuraavat uudistunutta opetussuunnitelmaa.

Koulutusohjelmat ryhmittyivät kolmeksi ryhmäksi: kuvataide, media ja muotoilu. Näiden ryhmien sisälle on suunniteltu yhteisiä opintojaksoja, yhteisopettajuutta ja yhteiskehittämistä. Tämä uusi toimintaperiaate vahvistaa asiantuntevaa ja laaja-alaista opetusta tiedekunnassamme. Samalla synergia vapauttaa opettajien työaikaa, kun luento-opetuksessa siirrytään hyvin pienistä ryhmistä isompiin. Opetushenkilöstön tulee voida kohdistaa työaikaansa opetuksen ohella myös kehittämiseen, tutkimukseen ja taiteeseen, mikä oli yksi uudistuksen tavoitteista.

Uudet ryhmät ovat seuraavat:

  • Media: Audiovisuaalisen mediakulttuurin koulutusohjelma, graafisen suunnittelun koulutusohjelma ja kokemuksen muotoilun koulutusohjelma
  • Kuvataide: Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma, soveltavan taiteen koulutusohjelma, taiteen asiantuntijuuden maisteriohjelma ja Sustainable Art and Design -maisteriohjelma
  • Muotoilu: Muodin ja tekstiilisuunnittelun koulutusohjelma, muotoilun koulutusohjelma, palvelumuotoilun maisteriohjelma sekä Service Design Strategies and Innovations -maisteriohjelma

Opetussuunnitelmauudistuksen aikana nimesimme koulutusohjelmien ja maisteriohjelmien vastuuhenkilöt. Aiemmin vastuussa olivat oppiaineiden professorit. Uudistuksen myötä vastuu jakaantuu aiempaa tasaisemmin. Kaikki vastuuhenkilöt ovat tieteenalaltaan väitelleitä. He johtavat koulutusohjelmansa kehittämistä ja toimivat alallaan tutkijoina ja/tai taiteilijoina. Vastuuhenkilöt ovat:

  • Audiovisuaalisen mediakulttuurin ko.: Apulaisprofessori Mari Mäkiranta
  • Graafisen suunnittelun ko.: Apulaisprofessori Leena Raappana-Luiro
  • Kokemuksen muotoilun ko.: Professori Ana Nuutinen
  • Kuvataidekasvatuksen ko.: Professori Mirja Hiltunen
  • Soveltavan taiteen ko.: Apulaisprofessori Maria Huhmarniemi
  • Sustainable Art and Design mo.: Apulaisprofessori Maria Huhmarniemi
  • Taiteen asiantuntija mo.: Professori Jaana Erkkilä-Hill
  • Muodin ja tekstiilisuunnittelun ko.: Professori Heidi Pietarinen
  • Muotoilun ko.: Yliopistotutkija Ashley Colley
  • Palvelumuotoilun mo.: Yliopistonlehtori Pia Rytilahti
  • Service Design Strategies and Innovations mo.: Yliopistonlehtori Krista Korpikoski

Taiteiden tiedekunnan koulutus sisältää käytännön taide- ja muotoiluopetusta ja tutkimusta. Opetuksen kehittämisessä tasapainoillaan näiden osa-alueiden painotuksessa. Viime vuosikymmeninä tutkimusta on vahvistettu taide- ja muotoilualoilla. Vuoden 2023 opetussuunnitelmauudistus pyrkii kuitenkin käytännön ja tutkimuksen tiiviimpään yhteyteen.

Kandidaatin tutkintoon on tuotu projektiopintoja, joihin tutkielma voi integroitua. Opiskelijat voivat tehdä esimerkiksi muotoilu- ja media-alan produktioita ja tarkastella niitä tutkielmissaan. Maisterivaiheessa pro gradun laajuutta on supistettu 40 opintopisteestä 30 opistopisteeseen. Opiskelijat voivat liittää tutkielmansa oman alansa käytäntöön 10 opintopisteen projektiopinnoissa. Tämä uudistus vastaa opiskelijapalautteeseen sekä taide- ja muotoilualojen työelämätarpeisiin. Tiedekunnasta valmistuu taiteen maistereita, joilla on valmiudet kehittää työtään tutkimuksen keinoin.

Tiedekunnan yhteisen opetuksen vahvistaminen on tuonut opetussuunnitelmaan uusia opintojaksoja. Näiden sisällöt keskittyvät tutkimuksen ja taiteen ajankohtaisiin ilmiöihin, tieteenfilosofian viimeaikaisiin keskusteluihin sekä taide- ja muotoilualojen kestävyysorientaatioon. Yksi uusista opintojaksoista toteutui jo heti ensimmäisen vuosikurssin opintojen alussa ja sisälsi johdatuksen turvallisiin ja terveellisiin työskentelytapoihin sekä turvallisempaan tilaan, jonka tavoitteena on, että kaikki voivat osallistua opetukseen pelkäämättä syrjintää tai häirintää.

Opintojaksojen vastuuhenkilöinä ja opettajina toimii tiedekunnan opetushenkilökuntaa kaikista ohjelmista siten, että työtehtävät jakautuvat tasaisesti ja yhteisessä opetuksessa on eri koulutusalojen näkökulmat edustettuina. Koulutusohjelmien vastuuhenkilöt ovat toivottaneet uudistuksen tervetulleeksi: haluamme ehkäistä tarpeetonta siiloutumista ja vastata työelämään, jossa alojen välisyys on keskeistä.

Sivuaineopintojen uudistuksessa on vastattu työelämätarpeeseen käynnistämällä UI/UX-sivuaine, kokemuksen muotoilun sivuaine sekä ”Työelämä ja ammatilliset verkostot” -sivuaine. Opiskelijoiden ja henkilökunnan toiveisiin on vastattu puolestaan tuotemuotoilun sivuaineella. Samalla aiempaa sivuainetarjontaa on hieman supistettu niilden sivuaineiden osalta, jotka eivät olleet vetovoimaisia.

Opetuksen kehittämistä tehdään opiskelijoita ja henkilökuntaa kuunnellen. Juuri nyt on ajankohtaista valmistautua vuotuisiin palautetilaisuuksiin eli palautepöytiin. Niissä kuulemme opiskelijoita. Koulutusohjelmien vastuuhenkilöt ja opettajat voivat puolestaan kertoa, miten aiemmin annetun palautteen perusteella on toimittu.

Opetuksen kehittämisestä vastaavana varadekaanina teen tätä kehittämistyötä opetus-, tutkimus- ja hanketehtävieni rinnalla. Vuosi 2023 keskittyi opetussuunnitelmauudistukseen, ja vuonna 2024 painopisteenä on ollut taide- ja muotoiluopetuksen työturvallisuuden kehittäminen. Olemme toteuttaneet muun muassa työtilojen riskien arviointeja, henkilöstökoulutuksia sekä palvelujärjestelmien uudistusten suunnittelua yhteistyössä yliopiston muiden yksiköiden kanssa. Myös koko yliopiston verkkosivustouudistus on käynnissä. Tiedekuntamme on jatkuvassa muutoksessa, kuten ovat myös nopeasti kehittyvät taide- ja muotoilualat.