Viikko sitten kerroin Facebookissa, että vaihdoin autoa, jotta oma polttoöljyn kulutukseni laskisi. Siihen oli kaksi syytä: Venäjän hyökkäyssota, jota länsi rahoittaa ostamalla Venäjältä fossiilisia sekä ilmaston lämpeneminen, jonka pahetessaan ennakoidaan johtavan humanitaarisiin kriiseihin, nälänhätään, pakolaisaaltoihin ja sotiin.
Esitin, että liikenteen osalta
irtaudumme fossiilista vähentämällä autoilua ja uudistamalla autokantaa sähkö-
ja hybridiautoihin. Saamani palautteen perusteella vaikuttaa siltä, että moni
kokee, että heillä on oikeus jatkaa elämäntapaansa huolimatta sen
ilmastovaikutuksista taikka maailmanpoliittisesta tilanteesta. Pohdin nyt
muutamia esitettyjä kysymyksiä.
Liikenteen osuus Suomen
kasvihuonekaasupäästöistä on noin viidennes. Valtaosa liikenteen päästöistä
syntyy tieliikenteestä. Liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää
siirtymällä vähäpäästöisempiin polttoaineisiin, kuten biopolttoaineisiin, tai
sähköautoihin. Biopolttoaineita ei kuitenkaan voida tuottaa kestävästi kaikille
autoilijoille. Tutkijoilta onkin saatu hyvin selvä viesti, että liikenteen
sähköistäminen on välttämätöntä. Samalla on ratkottava myös akkuteollisuuden
ongelmia, rakennettava uusiutuvan energian infrastruktuuria ja vähennettävä
kulutusta. Tulevaisuudessa yhä harvempi omistaa oman auton. Jo nyt esimerkiksi
sähköpyöräilyn ja taksien käytön yhdistelmä mahdollistaa monen perheen
autottomuuden täällä Rovaniemellä.
“Eikö kaikki vanhat autot ole hyvä ajaa
aivan loppuun?” – Ei, koska liikennettä tulee sähköistää ilmastokriisin takia.
Vanhojen autojen materiaalit tulee kierrättää. Erityisesti niiden, jotka ajavat
paljon, on hyvä päivittää auto. Jos joku tarvitsee autoa ajaakseen lähinnä
kaupunkialueella, voi hän ajaa nämä matkat kokonaan sähköautolla tai hybridiauton
akulla.
“Pyrinkö tyhjentämään maaseudun?” –
Jatkossakin maaseudulla ja kylissä voi asua siellä töitä tehden. Lisääntyvät
etätyöpäivät kotoa käsin ja sähkö- ja hybridiautot mahdollistavat maaseudulla
asumisen aiempaa kohtuullisimmilla ilmastovaikutuksilla. Jos elämäntilanne
kuitenkin vaatii jokapäiväistä pitkää ajoa työpaikalle, on hyvä pohtia
muutoksen mahdollisuuksia: kimppakyytejä, asuin- tai työpaikan vaihtoa,
sähköpyöräilyä, polttomoottoriauton vaihtamista sähköautoon, huoneenvuokrausta
työviikkoja varten tai muuta vastaavaa.
“Haluanko, että bensa ja diesel
poltetaan jatkossa tuhkana tuuleen: lentopetrolin tuotannon sivuvirtana
syntyvälle dieselille ja bensalle ei ole keksitty sijoituspaikkaa, joten siitä
syntyy ongelmajätettä” – Tämä hassulta kuulostava väite perustuu Mika Anttosen
puheisiin, joita on levitetty sosiaalisessa mediassa. Anttonen on
polttoaineiden jakelu- ja öjynjalostusyritysten omistaja, jonka viestintä
perustuu oman liiketoiminnan etuun. Lentokoneissa voidaan käyttää muitakin energianlähteitä
ja polttoaineita. Lentämistä myös tulee vähentää. Polttomoottoriautoilun ei
tule hidastaa lentoliikenteen välttämätöntä muutosta.
“Miksi Ukrainan sota pitää sekoittaa
vihreään siirtymään?” Venäjällä on maailman suurimmat fossiilisten polttoaineiden
varannot. Turvallisuuspolitiikka, energiariippumattomuus ja vihreä siirtymä
liittyvät toisiinsa: halusimmepa niin tai emme. Kuten Sitran johtaja Mari
Pantsar kirjoittaa twitterissä: “Muut pakotteet Venäjää vastaan ovat kuin
hyttysen ininää myrskyssä, niin kauan kuin käytetään miljoonia ja miljardeja
verirahaa öljyn ja kaasun ostamiseen.”
Fossiilisista irtautuminen ja ilmaston
lämpenemisen hillitseminen edellyttävät meiltä isoja muutoksia elämän ja
yhteiskunnan kaikilla osa-alueilla: kunnissa, yrityksissä ja kotitalouksissa.
Nyt on entistä tärkeämpää miettiä, voiko asua lähellä työpaikkaa ja kulkea
jalan tai pyörällä. Onko välttämätöntä kuljettaa lapsia autolla harrastuksiin?
Millainen kaupunkisuunnittelu mahdollistaa autottomuuden? Miten perheloma tehdä
junalla? Miten Lappiin ja Lapissa matkustetaan tulevaisuudessa?
Monia ratkaisuja on jo syntymässä.
Esimerkiksi Rovaniemellä pilotoidaan jo nyt Suomen harrastamisen mallia, jossa
lasten harrastuksia järjestetään koulupäivän jälkeen. Junaratayhteydet Ruotsin
puolelta paranevat. Tuulivoimaloita rakennetaan, koska niillä saadaan edullista
sähköä. Muutokset eivät välttämättä kurjista elämäämme, toisin kuin ilmaston
lämpeneminen. Esimerkiksi työmatkakävely on oman arkeni luksusta.
Kulutuksen vähentäminen – kohtuullisesti,
eettisesti ja ekologisesti eläminen – on muutoksen ytimessä. Elämän sisältö ei
silloin löydy kulutuksesta vaan yhteydestä toisiin ihmisiin, eläimiin ja
luontoon. Tunne siitä, että elää eettisesti ja mahdollisimman vastuullisesti,
tuo merkityksellisyyttä. Yhteiskunnan ja kulttuurin muutos ei kuitenkaan
tapahdu nopeasti. Juuri nyt tarvitsemme myös tieteen ja teknologian ratkaisuja
ilmastokriisiin, jotta ihmiselämä maapallolla voi jatkua. On välttämätöntä
vähentää liikenteen päästöjä ja ottaa vastuu kulttuurimme ja elämäntapamme
muutoksesta entistä kestävämmäksi.